מהו קטרקט

מהו קטרקט ומהם סימני הקטרקט

קטרקט ("מפל" ביוונית, ובעברית "ירוד"), פירושו עכירות בעדשה הטבעית בעין, הגורמת להפרעה בחדות הראיה ואיכותה. הגורם השכיח ביותר להתפתחות קטרקט הינו תהליך ההזדקנות הטבעי של העדשה המופיע בדר"כ מעל גיל 60.
לפעמים מופיע קטרקט גם באנשים צעירים בעקבות חבלה לעין, מחלות מולדות או נרכשות ונטילת תרופות מסוימות באופן כרוני, דוגמת סטרואידים.
העכירות בעדשה מתבטאת בעיקר בירידה הדרגתית בחדות ואיכות הראיה, ובנוסף עלולה לגרום לסינוור, שינוי מהיר במרשם המשקפיים, ראייה כפולה חד-עינית ולשינוי בראיית צבעים וניגודיות (קונטרסט).

השפעת עכירות העדשה על איכות וחדות הראייה. משמאל עדשה זכה, מימין – עכורה.

 

הקטרקט יכול להתפתח בשתי העיניים או בעין אחת בלבד, ולרוב אינו מתפתח באופן ובקצב סימטרי. בשלבים מוקדמים יכול הקטרקט להתבטא כשינוי תכוף במספר המשקפיים בלבד, ולאחר מכן  חלה ירידה בראיה שלא ניתן לתקנה עם משקפיים.
הטיפול היחיד היעיל לקטרקט הינו ניתוח, שבו מסירים את העדשה העכורה ומשתילים במקומה עדשה מלאכותית צלולה. לא ניתן לרפא או למנוע קטרקט בעזרת תרופות או כל טיפול אחר.


ההחלטה על ביצוע ניתוח נקבעת לאחר בדיקה ע"י רופא עיניים ועל פי  חומרת  ההפרעה בראיה הנגרמת למטופל. ההתוויות העיקריות לניתוח הינן:
⦁ קיום קטרקט מוכח בבדיקה, המפריע לראיית הנבדק
⦁ פוטנציאל קיים לשיפור איכות וחדות הראייה
⦁ רצון המטופל בניתוח.

 

המשך ל: ניתוח הקטרקט

המשך ל: ניתוח קטרקט בעזרת לייזר

המשך ל: עדשות תוך עיניות

המשך ל: תוצאות ניתוח הקטרקט

לקביעת תור לבדיקת ייעוץ מלאו פרטים